Home Program Blog Kontakt Kulaté stoly

Registrujte se zdarma jednou z možností

EVENTBRITE.COM

Jak uspět v praxi od Jakuba Oubrechta

ČLÁNEK 7 MIN

Začátky

Jmenuji se Jakub Oubrecht, je mi 17 let a pracuji jako kameraman, fotograf a videotvůrce.
Na Barcampu jsem měl přednášku o tom, jak se dostat ke spolupráci se značkami jako je například Stream.cz, Aktuálně.cz nebo nově vzniklá Mall.tv, nebo jak prorazit do kreativní branže nejen v takto útlém věku. Recept je poměrně jednoduchý: začal jsem ve svých 14 letech, jako spousta lidí mé generace, točit “vtipná videa” na YouTube. V této době frčela vlna Let’s play videí, tudíž jsem stejnou věc začal dělat také, za vidinou velkého úspěchu. Po dvou letech natáčení jsem si uvědomil, že točení videí z her mě už nebaví, a neviděl jsem žádný kreativní posun, nicméně natáčení a focení na fotoaparát, který jsem měl díky svým YouTube videím, mě stále bavilo.

Kreativní Posun

Jako spousta lidí, která je ve věku 15 - 16 let jsem začal hledat nějakou brigádu. Ve stejnou chvíli jsem také začal na YouTube sledovat tvůrce, kteří natáčí videa profesionálně pro klienty, a napadlo mě, že je to cesta, jak bych mohl spojit zábavu a práci do jednoho.

Začátky

Začátky nejsou jednoduché, je několik možností jak začít, ale mě se osvědčila tato cesta: pokud si chcete začít vydělávat něčím kreativním, co vás baví, je nejlepší začínat v prostředí, které znáte. Děláte grafiku? Zajděte do vaší místní kavárny nebo knihovny nebo kamkoliv v okolí, kde to znáte a zeptejte se, jestli nechtějí zadarmo (za doporučení) něco z vaší práce. Nafotit nabídku, vytvořit logo, namalovat obraz, to je jedno. Stejně jsem to udělal i já a oslovil jsem jednu z kaváren, kterou jsem měl v okolí s nabídkou, že jim nafotím vnitřní prostory kavárny. Stalo se a oni mi napsali referenci. Když máte v ruce tohle, zvládli jste ten nejtěžší krok.

21. Století, doba neomezených možností

Po prokousání částí "udělej si portfolio", přichází část, kterou mám nejraději. Většina starší populace si ztěžuje, jak je dnešní doba všech těch sociálních sítí a fejsbuků špatná, ale pokud s nimi začnete umět pracovat, otevřou vám neomezené množství možností. S mým nasbíraným portfoliem jsem si založil pofidérní stránku Oubrecht Photography alá "mám zrcadlovku a jsem umělec", s tím rozdílem že já se naučil svojí práci prodat. Zde přichází největší kámen úrazu, který dnes mladá generace má, a to je prodat se.

Prořízlá huba, půlka štěstí

Sebevědomí je klíčový faktor k tomu, aby jste uspěli. Platí to dnes, a bude to platit i za 100 let. Jelikož jsem člověk velmi extrovertní, rozhodl jsem se, že svojí Facebook stránku začnu prezentovat potencionálním klientům. Měl jsem nějaké fotografie ze sportovních událostí, tudíž jsem si na googlu našel seznam kontaktů na pořadatele všech sportovních maratonů v Praze a postupně jsem jednoho po druhém odepisoval a posílal mail se svým fb portfoliem. Ze 40 odeslaných mailů odpovědělo 5 a já měl svých prvních 5 placených zakázek. A pak už to jelo jedno za druhým. Nafotíte, natočíte - klient je spokojený, zaplatí vám, doporučí vás a postupně se ozývají další a další, teď už záleží pouze na vaší kvalitě práce, jak daleko vás pustí.

Je to „nahovno“, aneb jak je důležité míti mentora.

Jednou z nejdůležitějších věcí, která vám na začátku pomůže, je seznámit se s někým, kdo je v daném oboru zaběhlý a dokáže vám poskytnou dostatečný feedback na vaší práci. Proto pokaždé, když se vám naskytne příležitost nějakého kurzu, školení či akce, kde bude někdo z praxe, JDĚTE! Možná né kvůli kurzu jako takovému, ale kvůli možnosti, seznámit se s lidmi, kteří mají stejný zájem a zaměření jako vy, čímž se opět vracím k tomu, mít prořízlou hubu.

Jak se dostat mezi nejlepší

Tohle je pro mě trochu ošemetná část, protože já sám jsem zatím malé pívo, a rozhodně nejsem nejlepší. Stále mám před sebou dlouhou cestu, ale lidi nejčastěji zajímá "jak se tedy dostat do těch nejlepších společností", se kterými jsem měl možnost částečně spolupracovat. Asi se to bude opakovat, ale vtip je v tom, že o ničem jiném to není - mít prořízlou hubu a umět se prodat. K mému působení na Streamu jsem se dostal tak, že jsem sledoval pořad Praha vs. Prachy a Honest Guide mých, teď už kamarádů, Janka a Honzy. Jednou jsem napsal klukům, že se mi líbí, co dělají, a že bych si s nimi někdy rád zašel třeba na pivo. Odpověděli, že ano a tak jsme se seznámili. Poté jsme se viděli na jedné z akcí, kterou spoluorganizoval Honza Mikulka a tam jsem se ho zeptal, jestli by byla možnost, tvořit některý z pořadů na Stream.cz, a on mi nabídl možnost pro ně jeden pořad tvořit. Pak už se vlastně jen seznamujete se všemi lidmi v týmu, a pokud odvádíte dobrou práci, tak máte vyhráno. Poté, kdy se Stream rozpadl, a významný tvůrci odešli na platformu Mall.tv jsem už neměl zájem se dále podílet na obsahu pro Stream, a po několika měsících mi byla nabídnuta možnost přesunout se pod Mall.tv také.

Závěr 

Abych to tedy shrnul, a vy byste si měli z celého tohoto článku odnést jen jedno, tak to bude: komunikujte a tvořte!! Žijeme v době, kdy už nic není překážka a asi to bude znít jako klyšé, ale když dané věci, která vás baví, věnujete dostatek času a úsilí, a poté se dokážete prodat, tak máte úspěch v kapse.


Některé z ukázek mojí práce:

Produkční kanál:

https://www.youtube.com/channel/UC0b_yxWVn3_1MjNtIpKET5A

Pořad na Stream.cz:

https://www.stream.cz/porady/jak-na-to

Produkce pro Mall.tv:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDcxBkxP62i3X0tgxdZh4cxyAKUjYsU8-



Jakub Oubrecht