Úkolů máš moc a času málo. V hlavě ti běží představa, že vše hodíš stranou a pustíš si oblíbený film nebo seriál. Povinností máš tolik, že místo pohodového rána, hned po probuzení přemýšlíš, co a kde zase musíš. S touhle jednou velkou starostí ti můžeme pomoci! Je tu totiž tenhle zajímavý článek, který řeší time management.
Znáš určitě pojem time management a pro ty, co nejsou pány svého času je to super nástroj, jak svůj čas ovládnout. Pokud se tě problém s nedostatkem času týká, dej time managementu alespoň šanci a vyzkoušej ho.
Co to vlastně je
Jde o metodu, kde si stanovuješ úkoly, cíle, pravidelné aktivity a přiřazuješ jim důležitost. Vyměříš jim časovou náročnost a vytvoříš si plán plnění. Pokud toho máš hodně, některé činnosti, které jsou méně důležité, musí udělat prostor těm významnějším. Popřípadě se zamyslíš, jestli některé aktivity nemůžeš předat někomu jinému nebo je úplně odmítnout. Pak již následuje samotné plnění a analýza, jak ti to jde.
1. Plán
Prvním bodem správného time managementu je udělat soupis všech úkolů, cílů a aktivit, které máš. Když si vypíšeš seznam, pak je několik možností, jak s body dále pracovat.
Metody přiřazování důležitosti
- Metoda ABC od Alana Lakeina má 2 varianty přiřazování důležitosti:
- A – důležité a nepočká, B – důležité a počká, C – nedůležité a počká
- A – udělat dnes, B – udělat během týdne, C – udělat během měsíce
- Zapisovat vzestupně podle důležitosti
- Očíslovat dle priorit
Opačný přístup doporučuje britský autor Mark Forster, který neurčuje důležitost úkolu. Vytváří ucelený seznam úkolů na daný den a tento seznam má být celý splněn, bez výjimky.
Každý jsme jiný a vyhovuje nám něco jiného. Jakou zvolíš metodu, je jen na tobě.
Kam ty plány psát
Můžeš si vše zapisovat na papírky nebo do svého diáře, či si vytvořit speciální To do diary. Máš nad stolem nástěnku? Vypracuj si plán na papír a pověs si ho tam. Nebo si stáhni aplikaci do telefonu, kam si budeš vše zaznamenávat. Některé aplikace se umí propojit s tvým počítačem, což je praktické.
Napiš nám dolu do komentáře, jaké varianty jsou ti nejsympatičtější. Můžeš nám také napsat, jestli už máš s time managementem zkušenosti.
2. Správná příprava = polovina úspěchu
Tento bod se věnuje přípravě, kterou není dobré podceňovat. Pokud potřebuješ mít svůj prostor uklizen a v pokoji máš momentálně nepořádek, bude tě to rozptylovat. Proto si zharmonizuj prostředí na plnění úkolů tak, aby tě nic nerušilo. Na svých přístrojích si vypni upozornění na nové zprávy a nové příspěvky na sociálních sítích. Můžeš si říct, že to máš za minutku vyřízené, ale to je pak minutka sem, minutka tam a půlhodina je pryč. Pocit hladu a žízně umí taky mařit koncentraci, tak si připrav i nějaké to občerstvení.
3. Hurá do toho a druhá polovina je hotovo
Teď už jen jedeš podle plánu a nenecháváš se ničím rušit. Tvoje výkonnost je vysoká a ty ze sebe máš skvělý pocit a dodává ti to další energii. Může se ale stát, že si naložíš trošku víc. Jakmile na tebe začne padat únava, začne se ti snižovat soustředěnost a to, co by ti jindy trvalo třeba hodinku, ti bude trvat 2x tak déle. V tomhle případě si hoď pauzu a pokud už se chýlí konec dne, nevadí.
Nejde o to se trápit, že nestíháš. Jde o to, být co nejvíce efektivní a tím pádem i spokojenější. Když jsme u tý efektivnosti, přečti si taky náš článek: Jak se efektivně učit.
4. Monitorování a příprava na další den
Je dobré se vždy ohlédnout a zhodnotit, jak si vedeš oproti plánu. Uvidíš, zda je někde potřeba přidat čas nebo někde naopak ubrat. Posuď uplynulý den nebo týden a nezapomeň se pochválit 🙂 Pokud ti zbyde nějaká chvilka, udělej si přípravu na další den. Druhý den tě i trocha ušetřeného času potěší. A na závěr nesmíš zapomenout na…
5. …odměna, nejen ta sladká
Zvláště při vytváření nových zvyků je dobré se v začátcích, než si nový návyk zautomatizuješ, odměnit. Bude to pro tebe motivace pro příště. Jakou odměnu si zvolíš, je jen na tobě. Důležité je, aby ti odměna působila radost. Že se ti nepovedlo splnit vše dle plánu? Nevadí, tak se alespoň pochval, příště to určitě bude lepší. Mysli i na svoje vnitřní rozpoložení. Ne každý den v měsíci jsi na vrcholu svého biorytmu, tak to ber v potaz a za menší zpoždění se na sebe nezlob.
Time management ti ve výsledku může ušetřit spoustu času. Přesně uvidíš svoje termíny. Zjistíš, co ti jak dlouho trvá a také se vyhneš situaci, kdy se ti blíží deadline u 2 a více věcí najednou. Na nic nezapomeneš a v neposlední řadě ti pomůže v boji s prokrastinací, protože přesně víš, co a kdy je potřeba. Držíme ti palce, jsme s tebou.
Líbí se ti náš článek na téma time management? Budeme moc rádi, když ho nasdílíš mezi své přátele. To je pro nás největší odměnou za naše úsilí 🙂 Děkujeme.